Vânzare teren extravilan agricol

– De la intenția de a cumpăra până la a deveni proprietar –

Conținut pagină

Prima discuție cu notarul public

După ce ați identificat proprietatea pe care doriți să o achiziționați, este important să vă adresați unui notar pentru o primă consiliere juridică, pentru a vi se explica care sunt etapele vânzării și dacă sunt necesare anumite proceduri speciale în funcție de specificul juridic al imobilului (avize, adeverințe, certificat de urbanism etc).

Documente necesare încheierii contractului de vânzare

Actele necesare pentru autentificarea contractului de vânzare diferă în funcție de obiectul vânzării, dacă se achiziționează un teren intravilan, cu sau fără construcții, un teren extravilan, un apartament, construcții industriale, parcări, etc. Acestea se prezintă în original la biroul notarial.

În cazul vânzării unui teren extravilan agricol, sunt necesare următoarele documente:

  1. Actele de identitate ale vânzătorilor și cumpărătorilor, certificatele de căsătorie, convențiile matrimoniale dacă există, iar în cazul în care una dintre părți este societate comercială sau persoană fizică autorizată, și actele de înregistrare a acestora (act constitutiv, certificat de înmatriculare/de înregistrare fiscală, certificat constatator, după caz)
  2. Actele de proprietate: pot fi contracte, cum ar fi contractul de vânzare/donație/întreținere, sau certificatul de moștenitor, hotărâri judecătorești
  3. Ultima încheiere de intabularea a dreptului de proprietate în cartea funciară
  4. Documentația cadastrală (planul de amplasament și delimitare)
  5. Extrasul de autentificare: se va solicita de notarul public
  6. Certificat de atestarea fiscală pentru fiecare vânzător, fără datorii, eliberat cu mențiunea pentru notariat/vânzare/înstrăinare
  7. Informați privind contul bancar în care se face plata, după caz
  8. Procura părții reprezentate, în original sau copie legalizată, dacă este cazul
  9. Documente din care să rezulte modalitatea în care se face accesul la teren, după caz
  10. Adeverințe, avize, după caz, în funcție de situația juridică specifică a terenului (dacă este
    arendat, dacă există situri arheologice, dacă se află în apropierea frontiere de stat și a țărmului Mării Negre)
  11. Dovezile de îndeplinire a procedurii preempțiunii (comunicarea ofertei, procesele-verbale de îndeplinire a procedurii, avize)

Procedura preempțiunii

Vânzarea unui teren extravilan agricol diferă de vânzarea oricărui tip de teren intravilan. De asemenea, vânzarea terenului extravilan cu categoria de folosință agricol diferită de vânzarea terenului extravilan cu categoria de folosință pădure, în acest din urmă caz devenind incidente dispozițiile Codului Silvic și ale art. 1746 Cod Civil.

3.1. Care sunt terenurile pentru care se cere procedura preempțiunii în baza Legii 17/2014?

Nu intră sub reglementarea Legii 17/2014 privind unele măsuri de reglementare a vânzării terenurilor agricole situate în extravilan şi de modificare a Legii nr. 268/2001 privind privatizarea societăţilor ce deţin în administrare terenuri proprietate publică şi privată a statului cu destinaţie agricolă şi înfiinţarea Agenţiei Domeniilor Statului încheierea altor acte juridice decât de vânzarea și nici vânzările care au ca obiect terenurile agricole situate în intravilan şi terenurile care formează un singur imobil, identificat printr-un singur număr cadastral, compuse parţial dintr-o suprafaţă majoritară aflată în intravilan, cu categoria de folosinţă curţi-construcţii, şi parţial în extravilan, cu destinaţie agricolă.
De asemenea, nu este necesară respectarea dreptului de preempţiune prevăzut de art. 4 alin. (1) din Legea nr. 17/2014 la încheierea unei convenţii având ca obiect înstrăinarea posesiei asupra unui teren agricol din extravilan.

3.2. Cine sunt preemptorii?
Titularul dreptului de preempțiune are dreptul să cumpere cu prioritate un bun.
Înstrăinarea prin vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan se face cu respectarea condiţiilor de fond şi de formă prevăzute de Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, şi a dreptului de preempţiune, la preţ şi în condiţii egale cu cele prevăzute în ofertă, în următoarea ordine:

a) preemptori de rang I: coproprietarii, soţii, rudele până la gradul al treilea şi afinii până la gradul al treilea, în această ordine;
b) preemptori de rang II: proprietarii investiţiilor agricole pentru culturile de pomi, viţă-de-vie, hamei, irigaţii exclusiv private, aflate pe terenurile ce fac obiectul ofertelor de vânzare şi/sau arendaşii. În cazul în care pe terenurile supuse vânzării se află investiţii agricole pentru culturile de pomi, viţă-de-vie, hamei şi pentru irigaţii, prioritate la cumpărarea acestor terenuri au proprietarii acestor investiţii;
c) preemptori de rang III: proprietarii şi/sau arendaşii terenurilor agricole vecine cu terenul supus vânzării;
d) preemptori de rang IV: tinerii fermieri;
e) preemptori de rang V: Academia de Ştiinţe Agricole şi Silvice «Gheorghe Ionescu-Şişeşti» şi unităţile de cercetare-dezvoltare din domeniile agriculturii, silviculturii şi industriei alimentare, organizate şi reglementate prin Legea nr. 45/2009 privind organizarea şi funcţionarea Academiei de Ştiinţe Agricole şi Silvice «Gheorghe Ionescu-Şişeşti» şi a sistemului de cercetare-dezvoltare din domeniile agriculturii, silviculturii şi industriei alimentare, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi instituţiile de învăţământ cu profil agricol, în scopul cumpărării terenurilor agricole situate în extravilan cu destinaţia strict necesară cercetării agricole, aflate în vecinătatea loturilor existente în patrimoniul acestora;
f) preemptori de rang VI: persoane fizice cu domiciliul/reşedinţa situat/situată în unităţile administrativ-teritoriale unde este amplasat terenul sau în unităţile administrativ-teritoriale vecine;
g) preemptori de rang VII: statul român, prin Agenţia Domeniilor Statului.

3.3. Cine sunt potențialii cumpărători, conform Legii 17/2014?

Potențialii cumpărători sunt definiți ca fiind persoane fizice sau juridice care îndeplinesc anumite condiții legale pentru a dobândi, înainte altor persoane, dreptul de proprietate terenurilor agricole extravilane prin cumpărare.
În cazul în care titularii dreptului de preempţiune nu îşi manifestă intenţia de a cumpăra terenul, înstrăinarea prin vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan se poate face către persoanele fizice sau juridice cu respectarea mai multor condiţii cumulative (de exemplu, să aibă domiciliul/reşedinţa situat/situată pe teritoriul naţional pe o perioadă de cel puţin 5 ani anterior înregistrării ofertei de vânzare; să desfăşoare activităţi agricole pe teritoriul naţional pe o perioadă de cel puţin 5 ani, anterior înregistrării acestei oferte; să fie înregistrate de autorităţile fiscale române cu minimum 5 ani anterior înregistrării ofertei de vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan etc).
În cazul neexercitării dreptului de preempţiune, potenţialii cumpărători pot depune la primărie un dosar care să cuprindă documentele doveditoare privind îndeplinirea condiţiilor în termen de 30 de zile de la expirarea termenului de 45 de zile lucrătoare.

3.4. Când se poate vinde terenul extravilan către orice persoană?

În cazul neexercitării dreptului de preempţiune, dacă niciunul dintre potenţialii cumpărători, în termenul legal, nu îndeplineşte condiţiile pentru a putea cumpăra terenul agricol situat în extravilan, înstrăinarea acestuia prin vânzare se poate face către orice persoană fizică sau juridică, în condiţiile Legii 17/2014.

3.5. Cât durează procedura preempțiunii?

Obținerea documentelor necesare vânzării unui teren extravilan agricol poate dura minim 90 de zile (se așteaptă expirarea termenului de 45 de zile de la afișarea ofertei, la care se adaugă și termenul de 30 de zile pentru depunerea ofertelor potențialilor cumpărători și termenul necesar obținerii avizelor Ministerului Apărării Naţionale și Ministerului Culturii, după caz).

Încheierea contractului de vânzare a unui teren extravilan agricol

Având toată documentația necesară și după verificările făcute de notarul public, se va redacta un prim draft al contractului de vânzare ce va fi pus la dispoziția părților. Părțile beneficiază de consiliere constantă cu privire la conținutul contractului de vânzare, notarul asigurându-se că acestea au înțeles pe deplin clauzele contractului și efectele juridice ale acestuia.

Părțile, după ce sunt identificate de notarul public, își exteriorizează consimțământul cu privire la încheierea contractului de vânzare în varianta finală agreată de comun acord prin semnătură olografă dată în fața notarului public. În prezent, Legea nr. 589/2004 privind regimul juridic al activității electronice notariale, modificată, cu completările ulterioare, care prevedere posibilitatea de semnare electronică cu semnătură calificată a anumitor documente, nu permite și semnarea contractelor de vânzare.

Când devii proprietar și când se plătește prețul?

Transferul dreptului de proprietate operează la momentul semnării contractului de vânzare, dacă părțile nu convin altfel. În ceea ce privește modalitatea de plată a prețului și predarea bunului, acestea sunt elemente negociate de părți și diferă în fiecare caz.

După semnare, notarul public are obligația de a transmite Oficiului de cadastru și publicitate imobiliară competent cererea de intabularea a proprietății pe numele cumpărătorului. Oficiul de cadastru va elibera în termenul prevăzut de lege o încheiere de intabulare și extrasul de informare aferent care fac dovada publicității transferului dreptului de proprietate. Acestea se vor comunica de OCPI notarului public, care, la rândul său, le va transmite cumpărătorului.

Deși operațiunile în fața notarului public s-au încheiat, cumpărătorul mai are câteva obligații importante: trebuie să comunice contractul de vânzare direcției de taxe și impozite/primăriei în a cărei rază teritorială se află terenul, pentru a-l înscrie pe rolul său fiscal.

Cât durează încheierea contractului de vânzare?

Pregătirea documentelor necesare și a draftului contractului de vânzare au o durată medie de 3 zile lucrătoare, însă aceste termene pot fi prelungite în funcție de eventualele situații juridice identificate de notarul public. În biroul notarial, la semnare, părțile pot petrece atât timp cât este necesar pentru a fi lămurite și pentru a agrea conținutul final al contractului, așadar pot fi de la 30 de minute până la câteva ore.

Taxele, onorariile și impozitarea vânzării

Cumpărătorul va achita onorariul notarial și tariful de intabulare, dacă părțile nu se înțeleg altfel.

Onorariile notariale se calculează conform Ordinului Ministrului Justiției 2.864/C din 11 decembrie 2024, în funcție de valoarea mai mare dintre prețul vânzării și valoarea rezultată din studiile de piață întocmite de experți independenți (grila notarilor).

Tariful de intabulare se calculează prin aplicarea unui procent de 0,15% în cazul persoanelor fizice cumpărătoare, respectiv prin aplicarea unui procent de 0,5% în cazul persoanelor juridice. Baza de calcul o reprezintă valoarea mai mare dintre prețul vânzării și valoarea rezultată din studiile de piață întocmite de experți independenți (grila notarilor). Pe lângă tariful de intabulare, poate fi necesară și perceperea unor tarife de radiere/notar, în funcție de situația juridică a bunului. Tariful de intabulare și alte tarife de publicitate se achita notarului public care le virează Oficiului de cadastru și publicitate competent.

Vânzătorul va achita costul extrasului de autentificare (40 lei/ carte funciară) și impozitul pe venitul realizat din transferul proprietății, în cazul în care vânzătorul este persoană fizică. Impozitul se calculează şi se încasează de notarul public. Impozitul calculat şi încasat de către notarul public se virează până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a fost încasat, în conturile deschise la unităţile Trezoreriei Statului.

Încheierea contractului poate implica și alte costuri, cum ar fi realizarea de copii legalizate de pe înscrisuri originale, verificarea registrelor notariale etc. Toate aceste costuri se comunică părților înainte de încheierea contractului de vânzare.

În cazul vânzării terenurilor agricole situate în extravilan, se aplică un impozit suplimentar dacă terenul se înstrăinează mai devreme de 8 ani de la dobândire.

Așadar, terenurile agricole situate în extravilan se pot înstrăina, prin vânzare, înainte de împlinirea a 8 ani de la cumpărare, cu obligaţia plăţii de către vânzători a unui impozit în cotă de 80% aplicată asupra diferenţei pozitive dintre valoarea terenurilor agricole de la data vânzării şi cea de la data cumpărării, determinată potrivit valorii orientative stabilită prin expertiza întocmită de camera notarilor publici sau a valorii minime stabilită prin studiul de piaţă realizat de către camerele notarilor publici, după caz, din respectiva perioadă.

În cazul înstrăinării, prin vânzare, a pachetului de control al persoanelor juridice care au în proprietate unul sau mai multe terenuri agricole situate în extravilan şi care reprezintă mai mult de 25% din active şi în măsura în care înstrăinarea are loc înainte de împlinirea a 8 ani de la dobândirea oricăruia dintre aceste terenuri, persoana fizică şi/sau juridică care înstrăinează are obligaţia de a plăti un impozit în cotă de 80% aplicată asupra diferenţei pozitive dintre valoarea terenurilor existentă la momentul înstrăinării pachetului de control şi cea de la momentul dobândirii terenurilor, determinată potrivit valorii orientative stabilită prin expertiza întocmită de camera notarilor publici sau a valorii minime stabilită prin studiul de piaţă realizat de către camerele notarilor publici, după caz, din respectiva perioadă. În situaţia în care persoana juridică are în proprietate mai multe terenuri agricole situate în extravilan, cota de 80% se aplică asupra valorii totale calculate prin însumarea diferenţelor pozitive aferente terenurilor dobândite cu cel mult 8 ani înainte de înstrăinarea pachetului de control, fără a lua în calcul diferenţele negative.

Cauți notar în Sectorul 1?

Punem la dispoziția clienților noștri o gamă completă de servicii notariale, adaptate atât persoanelor fizice, cât și celor juridice.

Calculează taxele notariale

Utilizați calculatorul nostru de taxe notariale pentru a estima costurile serviciilor de care aveți nevoie.

Ai nevoie de un notar cu biroul în București, Sector 1?

Contactează-ne pentru informații suplimentare sau programează o întâlnire!