Actele necesare pentru autentificarea contractului de vânzare diferă în funcție de obiectul vânzării, dacă se achiziționează un teren intravilan, cu sau fără construcții, un teren extravilan, un apartament, construcții industriale, parcări, etc. Acestea se prezintă în original la biroul notarial.
În cazul vânzării unui teren extravilan agricol, sunt necesare următoarele documente:
Vânzarea unui teren extravilan agricol diferă de vânzarea oricărui tip de teren intravilan. De asemenea, vânzarea terenului extravilan cu categoria de folosință agricol diferită de vânzarea terenului extravilan cu categoria de folosință pădure, în acest din urmă caz devenind incidente dispozițiile Codului Silvic și ale art. 1746 Cod Civil.
3.1. Care sunt terenurile pentru care se cere procedura preempțiunii în baza Legii 17/2014?
Nu intră sub reglementarea Legii 17/2014 privind unele măsuri de reglementare a vânzării terenurilor agricole situate în extravilan şi de modificare a Legii nr. 268/2001 privind privatizarea societăţilor ce deţin în administrare terenuri proprietate publică şi privată a statului cu destinaţie agricolă şi înfiinţarea Agenţiei Domeniilor Statului încheierea altor acte juridice decât de vânzarea și nici vânzările care au ca obiect terenurile agricole situate în intravilan şi terenurile care formează un singur imobil, identificat printr-un singur număr cadastral, compuse parţial dintr-o suprafaţă majoritară aflată în intravilan, cu categoria de folosinţă curţi-construcţii, şi parţial în extravilan, cu destinaţie agricolă.
De asemenea, nu este necesară respectarea dreptului de preempţiune prevăzut de art. 4 alin. (1) din Legea nr. 17/2014 la încheierea unei convenţii având ca obiect înstrăinarea posesiei asupra unui teren agricol din extravilan.
3.2. Cine sunt preemptorii?
Titularul dreptului de preempțiune are dreptul să cumpere cu prioritate un bun.
Înstrăinarea prin vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan se face cu respectarea condiţiilor de fond şi de formă prevăzute de Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, şi a dreptului de preempţiune, la preţ şi în condiţii egale cu cele prevăzute în ofertă, în următoarea ordine:
a) preemptori de rang I: coproprietarii, soţii, rudele până la gradul al treilea şi afinii până la gradul al treilea, în această ordine;
b) preemptori de rang II: proprietarii investiţiilor agricole pentru culturile de pomi, viţă-de-vie, hamei, irigaţii exclusiv private, aflate pe terenurile ce fac obiectul ofertelor de vânzare şi/sau arendaşii. În cazul în care pe terenurile supuse vânzării se află investiţii agricole pentru culturile de pomi, viţă-de-vie, hamei şi pentru irigaţii, prioritate la cumpărarea acestor terenuri au proprietarii acestor investiţii;
c) preemptori de rang III: proprietarii şi/sau arendaşii terenurilor agricole vecine cu terenul supus vânzării;
d) preemptori de rang IV: tinerii fermieri;
e) preemptori de rang V: Academia de Ştiinţe Agricole şi Silvice «Gheorghe Ionescu-Şişeşti» şi unităţile de cercetare-dezvoltare din domeniile agriculturii, silviculturii şi industriei alimentare, organizate şi reglementate prin Legea nr. 45/2009 privind organizarea şi funcţionarea Academiei de Ştiinţe Agricole şi Silvice «Gheorghe Ionescu-Şişeşti» şi a sistemului de cercetare-dezvoltare din domeniile agriculturii, silviculturii şi industriei alimentare, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi instituţiile de învăţământ cu profil agricol, în scopul cumpărării terenurilor agricole situate în extravilan cu destinaţia strict necesară cercetării agricole, aflate în vecinătatea loturilor existente în patrimoniul acestora;
f) preemptori de rang VI: persoane fizice cu domiciliul/reşedinţa situat/situată în unităţile administrativ-teritoriale unde este amplasat terenul sau în unităţile administrativ-teritoriale vecine;
g) preemptori de rang VII: statul român, prin Agenţia Domeniilor Statului.
3.3. Cine sunt potențialii cumpărători, conform Legii 17/2014?
Potențialii cumpărători sunt definiți ca fiind persoane fizice sau juridice care îndeplinesc anumite condiții legale pentru a dobândi, înainte altor persoane, dreptul de proprietate terenurilor agricole extravilane prin cumpărare.
În cazul în care titularii dreptului de preempţiune nu îşi manifestă intenţia de a cumpăra terenul, înstrăinarea prin vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan se poate face către persoanele fizice sau juridice cu respectarea mai multor condiţii cumulative (de exemplu, să aibă domiciliul/reşedinţa situat/situată pe teritoriul naţional pe o perioadă de cel puţin 5 ani anterior înregistrării ofertei de vânzare; să desfăşoare activităţi agricole pe teritoriul naţional pe o perioadă de cel puţin 5 ani, anterior înregistrării acestei oferte; să fie înregistrate de autorităţile fiscale române cu minimum 5 ani anterior înregistrării ofertei de vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan etc).
În cazul neexercitării dreptului de preempţiune, potenţialii cumpărători pot depune la primărie un dosar care să cuprindă documentele doveditoare privind îndeplinirea condiţiilor în termen de 30 de zile de la expirarea termenului de 45 de zile lucrătoare.
3.4. Când se poate vinde terenul extravilan către orice persoană?
În cazul neexercitării dreptului de preempţiune, dacă niciunul dintre potenţialii cumpărători, în termenul legal, nu îndeplineşte condiţiile pentru a putea cumpăra terenul agricol situat în extravilan, înstrăinarea acestuia prin vânzare se poate face către orice persoană fizică sau juridică, în condiţiile Legii 17/2014.
3.5. Cât durează procedura preempțiunii?
Obținerea documentelor necesare vânzării unui teren extravilan agricol poate dura minim 90 de zile (se așteaptă expirarea termenului de 45 de zile de la afișarea ofertei, la care se adaugă și termenul de 30 de zile pentru depunerea ofertelor potențialilor cumpărători și termenul necesar obținerii avizelor Ministerului Apărării Naţionale și Ministerului Culturii, după caz).
Având toată documentația necesară și după verificările făcute de notarul public, se va redacta un prim draft al contractului de vânzare ce va fi pus la dispoziția părților. Părțile beneficiază de consiliere constantă cu privire la conținutul contractului de vânzare, notarul asigurându-se că acestea au înțeles pe deplin clauzele contractului și efectele juridice ale acestuia.
Părțile, după ce sunt identificate de notarul public, își exteriorizează consimțământul cu privire la încheierea contractului de vânzare în varianta finală agreată de comun acord prin semnătură olografă dată în fața notarului public. În prezent, Legea nr. 589/2004 privind regimul juridic al activității electronice notariale, modificată, cu completările ulterioare, care prevedere posibilitatea de semnare electronică cu semnătură calificată a anumitor documente, nu permite și semnarea contractelor de vânzare.
Contactează-ne pentru informații suplimentare sau programează o întâlnire!

Biroul nostru notarial din Sector 1, București, oferă servicii notariale complete, menite să asigure siguranța și legalitatea actelor dvs. Cu o abordare profesionistă, garantăm soluții eficiente și rapide pentru fiecare client.
© 2025 Toate drepturile rezervate.