Regulamentul de concurs (Loterie publicitară)

Prin concursuri, societățile comerciale pot să atragă clienți și să își crească notorietatea, fiind adesea folosite ca strategii de marketing, însă acestea implică ca societatea organizatoare să urmeze regulile unui regulament care trebuie autentificat de notarul public.

Conținut pagină

Când este obligatoriu regulamentul în forma autentificată de notarul public?

Nu orice concurs sau premiu acordat presupune și existența unui regulament autentificat. Loteriile publicitate sunt reglementate de O.G. nr. 99/2000 și sunt definite ca fiind “acea practică de promovare a produselor / serviciilor care tinde să stimuleze în rândul participanților speranța unui câștig prin tragerea la sorți”.
Așadar regulamentul autentificat de notarul public este obligatoriu pentru concursurile care condiționează participarea de achiziția unui produs sau serviciu, câștigătorul urmând a fi desemnat prin tragere la sorți.
Loteriile publicitare - definiția dată de lege acestor tip de concursuri, sunt admise numai în condițiile în care participanților nu le este impusă în contrapartidă nicio cheltuială directă sau indirectă, suplimentară achiziționării produsului sau serviciului, cu excepția tarifelor pentru servicii poștale sau tarifele telefonice normale.

Când nu este obligatoriu regulamentul?

Conform, art. 46 din O.G. nr. 99/2000 „Nu sunt asimilate loteriei publicitare concursurile în cadrul cărora premiile sunt câștigate exclusiv datorită abilității, cunoștințelor și perspicacității participanților, câștigătorul fiind desemnat în funcție de valoarea prestației sale.”
De asemenea, nu este obligatoriu un regulament în forma autentică nici în cazul practicii comerciale constând în alocarea de premii în mod aleator, înainte de oferirea la vânzare a produselor / serviciilor sau atribuirea câștigurilor la achiziționarea produselor/serviciilor, chiar dacă intrarea în posesie a premiilor are loc la o dată ulterioară.

Ce trebuie să conțină regulamentul pentru loteriile publicitare / concursuri?

Organizatorul unui concurs trebuie să se asigure că strategia de marketing este nu doar eficientă, dar și în conformitate cu dispozițiile legale. Așadar, societățile comerciale trebuie să solicite notarului public autentificarea regulamentului de desfășurare a concursului care trebuie să cuprindă cel puțin următoarele informații:
- denumirea și adresa organizatorului concursului;
- perioada în care se desfășoară concursul;
- condiții de participare, incluzând condițiile pe care trebuie să le îndeplinească o persoană pentru a fi eligibilă, dar și categoriile de persoane cărora le este interzisă participarea, cum ar fi rude, colaboratori, angajați etc;
- mecanismul concursului, respectiv modalitatea în care se va desfășura înscrierea;
- descrierea premiilor concursului, cu arătarea numărului, valorii comerciale și a naturii acestora;
- mecanismul de extragere, validare, desemnare și anunțare a câștigătorilor;
- mecanismul de intrare în posesia premiului;
- prevederi privind prelucrarea datelor cu caracter personal ale participanților / câștigătorilor, inclusiv modalitatea prin care aceștia își pot exercita drepturile prevăzute de GDPR, arătând modalități de contact pentru solicitări de încetare a prelucrării datelor;
- modalitatea de taxare şi impozitare a premiilor;
- mențiunea expresă privind obligația organizatorului de a face publice numele câștigătorilor și a câștigurilor acordate;
- mențiunea expresă că regulamentul este disponibil în mod gratuit oricărui solicitant, scop în care se va menționa adresa sau numărul de telefon la care solicitarea poate fi transmisă, respectiv făcută.

Când trebuie autentificat regulamentul de concurs?

Regulamentul se va autentifica înainte de data de începere a concursului, conform art. 43 alin. (1) din O.G. nr. 99/2000, iar pentru orice modificare a regulamentului, se va încheia un adițional la regulament în forma autentică, care se va publica în aceleași condiții ca și regulamentul inițial. Aceste modificări nu pot fi efective retroactiv, prin urmare modificările nu pot interveni decât după publicarea acestora.

Care sunt consecințele nerespectării regulilor privind loteriile publicitare / concursurilor?

Nerespectarea de către organizatorii de loterii publicitare a prevederilor art. 41 alin. (2) din O.G. nr. 99/2000 se sancționează cu amendă de la 2.000 lei la 5.000 lei, iar veniturile realizate ilicit din această practică se confiscă şi se fac venit la bugetul de stat.

Biroul nostru notarial vă poate consilia cu privire la toate aspectele care țin de autentificarea regulamentului de concurs.

Contactează-ne pentru informații suplimentare sau pentru a programa o întâlnire!