Contract de donație

Prin concursuri, societățile comerciale pot să atragă clienți și să își crească notorietatea, fiind adesea folosite ca strategii de marketing, însă acestea implică ca societatea organizatoare să urmeze regulile unui regulament care trebuie autentificat de notarul public.

Conținut pagină

Ce este donația și cine poate încheia un contract donație?

Donația este contractul prin care o persoană dispune cu titlu gratuit de bunurile sale, în tot sau în parte, în favoarea unei alte persoane.
Donațiile pot fi făcute de persoanele care nu sunt insolvabile. Conform art. 12 din Codul civil, persoanele insolvabile nu pot face acte cu titlu gratuit.

Minorii și tutorele, în numele minorului, nu pot să facă donaţii şi nici să garanteze obligaţia altuia. Fac excepţie darurile obişnuite, potrivite cu starea materială a minorului.

Art. 990 Cod civil instituie unele incapacităţile speciale. Așadar, sunt anulabile donațiile făcute medicilor, farmaciştilor sau altor persoane, în perioada în care, în mod direct sau indirect, îi acordau îngrijiri de specialitate dispunătorului pentru boala care este cauză a decesului precum și donațiile făcute preoţilor sau a altor persoane care acordau asistenţă religioasă în timpul bolii care este cauză a decesului. Aceste prevederi nu se aplică pentru donațiile făcute soţului, rudelor în linie dreaptă sau colateralilor privilegiaţi și nici donațiile făcute altor rude până la al patrulea grad inclusiv, dacă, la data încheierii donației, dispunătorul nu are soţ şi nici rude în linie dreaptă sau colaterali privilegiaţi.

Donațiile sunt acte irevocabile esențialmente, donatorul nu se poate răzgândi. Există totuși și o excepție: donația între soți este revocabilă în timpul căsătoriei.

Actele necesare încheierii contractului de donație a unui bun imobil

În cazul donației unui bun imobil, sunt necesare următoarele documente:

  1. Actele de identitate ale donatorului și donatarului, certificatele de căsătorie, convențiile matrimoniale dacă există, iar în cazul în care una dintre părți este societate comercială sau persoană fizică autorizată, și actele de înregistrare a acestora (act constitutiv, certificat de înmatriculare/de înregistrare fiscală, certificat constatator, după caz)
  2. Actele de proprietate: pot fi contracte, cum ar fi contractul de vânzare/donație/întreținere, sau certificatul de moștenitor, hotărâri judecătorești, autorizația de construire și procesul-verbal de recepție la terminarea lucrărilor, certificatul de atestare a edificării construcției, după caz
  3. Ultima încheiere de intabularea a dreptului de proprietate în cartea funciară
  4. Documentația cadastrală (planul de amplasament și delimitare pentru teren și schița/releveul construcțiilor)
  5. Adeverință de la asociația de proprietari, dacă există: prin aceasta se atestă lipsa datoriilor la întreținere și trebuie semnată de de președintele asociației de proprietari și de administrator și să poarte ștampila asociației. În cazul în care unul dintre aceștia nu pot semna, poate fi semnată doar de președinte sau de administrator, care va semna și în locul celui absent, și se va menționa motivul lipsei semnăturii președintelui sau a administratorului. Dacă la întreținere sunt datorii, înstrăinarea nu se poate face decât dacă acestea sunt preluate de donatar, prin mențiune expresă în contractul de donație
  6. Ultimele facturi de utilități și dovada plății acestora: facturile nu pot fi mai vechi de 2 (două) luni
  7. Polița de asigurare obligatorie în termenul de valabilitate
  8. Extrasul de autentificare: se va solicita de notarul public
  9. Certificat de atestarea fiscală pentru fiecare donatar, fără datorii, eliberat cu mențiunea pentru notariat/donație/înstrăinare
  10. Certificatul de urbanism: deși este opțional, acesta este deosebit de important dacă urmează să edificați o construcție pe un teren, întrucât certificatul de urbanism cuprinde toate informațiile privind regimul tehnic, juridic și economic al imobilului, prin urmare doar prin acesta se pot identifica eventuale limite ale executării lucrărilor de construire, inclusiv interdicții de a construi;
  11. Procura părții reprezentate, în original sau copie legalizată, dacă este cazul

Cât durează încheierea contractului de donație?

Pregătirea documentelor necesare și a draftului contractului de donație au o durată medie de 3 zile lucrătoare, însă aceste termene pot fi prelungite în funcție de eventualele situații juridice identificate de notarul public. În biroul notarial, la semnare, părțile pot petrece atât timp cât este necesar pentru a fi lămurite și pentru a agrea conținutul final al contractului, așadar pot fi de la 30 de minute până la câteva ore.

Taxele, onorariile și impozitarea donației unui bun imobil

Cel care primește donația (donatarul) va achita onorariul notarial și tariful de intabulare, dacă părțile nu se înțeleg altfel.

Onorariile notariale se calculează conform Ordinului Ministrului Justiției 2.864/C din 11 decembrie 2024, în funcție de valoarea rezultată din studiile de piață întocmite de experți independenți (grila notarilor).

Tariful de intabulare se calculează prin aplicarea unui procent de 0,15% în cazul persoanelor fizice cumpărătoare, respectiv prin aplicarea unui procent de 0,5% în cazul persoanelor juridice. Baza de calcul este valoarea rezultată din studiile de piață întocmite de experți independenți (grila notarilor). Pe lângă tariful de intabulare, poate fi necesară și perceperea unor tarife de radiere/notare, în funcție de situația juridică a bunului. Tariful de intabulare și alte tarife de publicitate se achită notarului public care le virează Oficiului de cadastru și publicitate competent.

Părțile vor achita și costul extrasului de autentificare (40 lei/ carte funciară) și impozit. Impozitul se calculează şi se încasează de notarul public. În cazul donației, impozitul se datorează de donatar. Codul fiscal prevede însă și unele excepții: la dobândirea dreptului de proprietate cu titlul de donaţie între rude şi afini până la gradul al III-lea inclusiv, precum şi între soţi, nu se percepe impozit.

Încheierea contractului poate implica și alte costuri, cum ar fi realizarea de copii legalizate de pe înscrisuri originale, verificarea registrelor notariale etc. Toate aceste costuri se comunică părților înainte de încheierea contractului de donație.

Biroul nostru notarial vă poate consilia cu privire la toate aspectele care țin de autentificarea contractului de donație.

Cauți notar în Sectorul 1?

Punem la dispoziția clienților noștri o gamă completă de servicii notariale, adaptate atât persoanelor fizice, cât și celor juridice.

Calculează taxele notariale

Utilizați calculatorul nostru de taxe notariale pentru a estima costurile serviciilor de care aveți nevoie.

Ai nevoie de un notar cu biroul în București, Sector 1?

Contactează-ne pentru informații suplimentare sau programează o întâlnire!