Contract de vânzare apartament

– De la intenția de a cumpăra până la a deveni proprietar –

Conținut pagină

Prima discuție cu notarul public

După ce ați identificat proprietatea pe care doriți să o achiziționați, este important să vă adresați unui notar pentru o primă consiliere juridică, pentru a vi se explica care sunt etapele vânzării și dacă sunt necesare anumite proceduri speciale în funcție de specificul juridic al imobilului (avize, adeverințe, certificat de urbanism etc).

Depunerea documentelor necesare încheierii contractului de vânzare

Actele necesare pentru autentificarea contractului de vânzare diferă în funcție de obiectul vânzării, dacă se achiziționează un teren intravilan, cu sau fără construcții, un teren extravilan, un apartament, construcții industriale, parcări, etc. Acestea se prezintă în original la biroul notarial. În cazul vânzării unui apartament, sunt necesare următoarele documente:
  1. Actele de identitate ale vânzătorilor și cumpărătorilor, certificatele de căsătorie, convențiile matrimoniale dacă există, iar în cazul în care una dintre părți este societate comercială sau persoană fizică autorizată, și actele de înregistrare a acestora (act constitutiv, certificat de înmatriculare/de înregistrare fiscală, certificat constatator, după caz)
  2. Actele de proprietate: pot fi contracte, cum ar fi contractul de vânzare/donație/întreținere, sau certificatul de moștenitor, hotărâri judecătorești
  3. Încheierea de intabularea a dreptului de proprietate în cartea funciară
  4. Documentația cadastrală (schițe, releveu)
  5. Certificatul energetic
  6. Adeverință de la asociația de proprietari: prin aceasta se atestă lipsa datoriilor la întreținere și trebuie semnată de președintele asociației de proprietari și de administrator și să poarte ștampila asociației. În cazul în care unul dintre aceștia nu pot semna, poate fi semnată doar de președinte sau de administrator, care va semna și în locul celui absent, și se va menționa motivul lipsei semnăturii președintelui sau a administratorului. Dacă la întreținere sunt datorii, vânzarea nu se poate face decât dacă acestea sunt preluate de cumpărător, prin mențiune expresă în contractul de vânzare
  7. Ultimele facturi de utilități și dovada plății acestora: facturile nu pot fi mai vechi de 2 (două) luni
  8. Extrasul de autentificare: se va solicita de notarul public
  9. Certificat de atestarea fiscală pentru fiecare vânzător, fără datorii, eliberat cu mențiunea pentru notariat/vânzare/înstrăinare
  10. Polița de asigurare obligatorie în termenul de valabilitate
  11. Informații privind contul bancar în care se face plata, după caz
  12. Procura părții reprezentate, dacă este cazul
În această etapă, se poate semna și cererea de procesare a datelor cu caracter personal pentru autentificarea contractului de vânzare.

Analiza due dilligence

Notarul analizează toate documentele depuse și verifică istoricul actelor de proprietate pentru a identifica eventuale probleme juridice ce trebuie adresate.

Obținerea de către notarul public a extrasului de autentificare

În vederea încheierii contractului de vânzare, notarul public, la solicitarea vânzătorului, va obține de la cartea funciară un extras de autentificare pentru apartamentul ce urmează a se vinde. Prin acest extras, se blochează cartea funciară a apartamentului timp de 10 zile lucrătoare, astfel că nicio altă operațiune nu poate fi operată în cartea funciară a apartamentului în afară de cea pe care o va face notarul care a solicitat extrasul de autentificare. Această procedură asigură securitatea circuitului civil în cazul încheierii actelor juridice care au ca obiect transferul unor drepturi reale imobiliare.

Interogarea de către notarul public a registrelor notariale și a altor evidențe

Înainte de încheierea contractului de vânzare, notarul public verifică registrele notariale ținute la nivel național cu privire la evidența și valabilitatea procurilor, alegerea regimului matrimonial, existența măsurilor de sprijin și ocrotire, buletinul procedurilor de insolvență etc. Totodată, notarul verifică dacă imobilul în care se află apartamentul figurează pe listele publice ca fiind expertizat tehnic pentru risc seismic sau clasat ca monument istoric.

Pregătirea de către notarul public a draftului contractului de vânzare

Având toată documentația necesară și după verificări, se va redacta un prim draft al contractului de vânzare ce va fi pus la dispoziția părților.

Consilierea părților cu privire la conținutul contractului de vânzare

Părțile beneficiază de consiliere constantă cu privire la conținutul contractului de vânzare, notarul asigurându-se că acestea au înțeles pe deplin clauzele contractului și efectele juridice ale acestuia.

Semnarea contractului de vânzare

Părțile, după ce sunt identificate de notarul public, își exteriorizează consimțământul cu privire la încheierea contractului de vânzare în varianta finală agreată de comun acord prin semnătură olografă dată în fața notarului public. În prezent, legislația care prevedere posibilitatea de semnare electronică cu semnătură calificată a anumitor documente nu permite și semnarea contractelor de vânzare.

Transferul dreptului de proprietate operează la momentul semnării contractului de vânzare, dacă părțile nu convin altfel. În ceea ce privește modalitatea de plată a prețului și predarea bunului, acestea sunt elemente negociate de părți și diferă în fiecare caz.

Înscrierea la oficiul de cadastru competent a contractului de vânzare

După semnare, notarul public are obligația de a transmite Oficiului de cadastru și publicitate imobiliară competent cererea de intabularea a proprietății pe numele cumpărătorului. Oficiul de cadastru va elibera în termenul prevăzut de lege o încheiere de intabulare și extrasul de informare aferent care fac dovada publicității transferului dreptului de proprietate. Acestea se vor comunica de OCPI notarului public, care, la rândul său, le va transmite cumpărătorului.

Obligațiile cumpărătorului după cumpărare

Deși operațiunile în fața notarului public s-au încheiat, cumpărătorul mai are câteva obligații importante: trebuie să comunice contractul de vânzare împreună cu copia certificatului energetic direcției de taxe și impozite/primăriei în a cărei rază se află apartamentul pentru a-l înscrie pe rolul său fiscal și să anunțe schimbarea proprietarului la asociația de proprietari.

Taxele, onorariile și impozitarea vânzării

Cumpărătorul va achita onorariul notarial și tariful de intabulare, dacă părțile nu se înțeleg altfel.

Onorariile notariale se calculează conform Ordinului Ministrului Justiției 2.864/C din 11 decembrie 2024, în funcție de valoarea mai mare dintre prețul vânzării și valoarea rezultată din studiile de piață întocmite de experți independenți (grila notarilor).

Tariful de intabulare se calculează prin aplicarea unui procent de 0,15% în cazul persoanelor fizice cumpărătoare, respectiv prin aplicarea unui procent de 0,5% în cazul persoanelor juridice. Baza de calcul o reprezintă valoarea mai mare dintre prețul vânzării și valoarea rezultată din studiile de piață întocmite de experți independenți (grila notarilor). Pe lângă tariful de intabulare, poate fi necesară și perceperea unor tarife de radiere/notar, în funcție de situația juridică a bunului. Tariful de intabulare și alte tarife de publicitate se achita notarului public care le virează Oficiului de cadastru și publicitate competent.

Vânzătorul va achita costul extrasului de autentificare (40 lei/ carte funciară) și impozitul pe venitul realizat din transferul proprietății, în cazul în care vânzătorul este persoană fizică. Impozitul se calculează şi se încasează de notarul public. Impozitul calculat şi încasat de către notarul public se virează până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a fost încasat, în conturile deschise la unităţile Trezoreriei Statului.

Încheierea contractului poate implica și alte costuri, cum ar fi realizarea de copii legalizate de pe înscrisuri originale, verificarea registrelor notariale etc. Toate aceste costuri se comunică părților înainte de încheierea contractului de vânzare.

Cauți notar în Sectorul 1?

Punem la dispoziția clienților noștri o gamă completă de servicii notariale, adaptate atât persoanelor fizice, cât și celor juridice.

Calculează taxele notariale

Utilizați calculatorul nostru de taxe notariale pentru a estima costurile serviciilor de care aveți nevoie.

Ai nevoie de un notar cu biroul în București, Sector 1?

Contactează-ne pentru informații suplimentare sau programează o întâlnire!